Aan het begin van de 20ste eeuw wilde men hydraulische centrales aanleggen aan beide kanten van de watervallen 'El Chorro' en 'El Gaitanejo' tussen Álora en Campillos in de provincie Málaga. Om onderling materialen te kunnen vervoeren voor bouw en onderhoud werd er een pad van 3 kilometer aangelegd tegen de wanden van een kloof op zo'n 100 meter boven de rivier 'El Chorro'. In 1905 werd het geopend, waarna het in 1921 door de toenmalige koning Alfons XIII werd gebruikt om officieel de dam 'Conde del Guadalhorce' te openen. Door dit feit kreeg het pad zijn naam, 'El Caminito del Rey', het koningspad.
In de loop der tijd raakte het pad in verval, waardoor delen ervan gevaarlijk werden. Daarbij waren er al vrijwel geen leuningen en bestond het pad op sommige plaatsen slechts uit een smalle metalen balk. In 1992 werd het daarom gesloten; en om toegang te voorkomen werd het eerste stuk van het pad gesloopt. Desondanks waren er twee fatale ongelukken in 1999 en 2000, waarbij vier mensen overleden. In februari 2010 viel er een Zwitserse alpinist naar beneden.
Vanwege de toeristische mogelijkheden van het pad kwam in 2006 een plan om het te restaureren. Acht jaar later zou dat met een budget van zo'n 7 miljoen euro en een ontwerp van de architect Luis Machuca in de praktijk worden gebracht. Helikopters werden ingezet voor materiaalvervoer en ervaren alpinisten hielden zich bezig met de herstelwerkzaamheden van de gevaarlijkste delen van het pad
In maart 2015 zou het pad uiteindelijk worden heropend. Op sommige plaatsen bleek het in zijn geheel vernieuwd, waarbij voor veiligheidslijnen stalen bouten diep in de rotsen waren verankerd. Er waren ook leuningen aangelegd, en daarnaast bleek de brug gerepareerd, wat een wandeling een stuk veiliger maakt. Wel is het verplicht om een helm te dragen, maar die wordt bij de ingang verstrekt.
Omdat het koningspad zeer gewild is kan een reservering nodig zijn. Dat kan online gedaan worden op >>deze website (Engelstalig).
Zie hier >>meer foto's van het Koningspad en de rivier El Chorro.